Článek Zkostnatělé české školství

Vložit nový komentář

Přihlášení
jméno:heslo:ze serveru:
vaše jméno:
vaše www: http://*
opište kód:

Pozn.: označená pole nejsou povinná. Odkaz na www bude zobrazen pod Vašim komentářem, pokud se jedná o odkaz na blog.

Komentáře k článku: Zkostnatělé české školství

02. 10. 2020 - 11:48

atraktivnistrasilka: Nejsem pedagog. ALe pozoruji též, že současný systém školství pro ta děcka absolutně není motivační. Ze známek si konstruktivní hodnocení opravdu nevezmou.
Ve třetí třídě jsme dostávali k vysvědčení také dopis, kde byly vypíchnuté věci, které se na nás paní učitelce líbily, a které bychom podle jejího názoru mohli vypilovat. Mně napsala, že jsem hodně snaživá a chytrá, ale málo se hlásím, i když ty věci vím, a veskrze mi řekla, že si tím do budoucna asi můžu uškodit, protože nemám moc ostrej loket. Odhadla mě dobře a dodnes na ten dopis občas myslím.
Ty dopisy jsme standardně během roku nedostávali, protože si to paní ředitelka nepřála (myslím, že říkala, že to není náš systém hodnocení. Asi se bála, že nám to bude plést hlavu). Myslím, že je to škoda.
A je fakt, že to vzdělávání u nás je dost pasivní. Dost věci se dělá pro známky - čísla. Nadrť se nazpaměť, dostaneš jedničku, tak je to v pořádku. Možná trochu škoda a demotivační. Jenže takhle jsme momentálně nastavení jako společnost, s tím se těžko hýbe.
Máš ale dobré pointy. K zamyšlení i pro nepedagoga, v mém případě zatím pouze studenta. Ráda si pak určitě přečtu vyjádření i ostatních zdejších učitelů...

---
atraktivnistrasilka.pise.cz

02. 10. 2020 - 15:26

andresius: Milý mladý příteli (dovoluji si Vás takto oslovit, neboť je mi třikrát tolik, co vám)
oceňuji velice, že si uvědomujete, že nejste první, koho podobné nápady napadly. Možná byste mohl však také uvážit, že k tomu dávat obecné recepty byste mohl vědět ještě o něco málo více a mít poněkud obsáhlejší životní zkušenost. Chtěl bych Vás upozornit na pár momentů k zamyšlení.
Za prvé: bylo by velice smutné (Komenský by se v hrobě obrátil) kdyby (jakákoli) škola "vychovávala" své žáky pro (jakýkoli) trh; to by pak totiž nevychovávala, ale vyráběla otroky, poněvadž ti se prodávají na trhu. Je naproti tomu naprosto správné, že škola VZDĚLÁVÁ (pokud to ovšem dělá a je toho ještě vůbec schopná), "Vzdělat" totiž znamenám rozvinout do krásy, co je v člověku individuálního. A jestli se to někomu hodí do krámu či nikoli, při tom učitele nesmí zajímat - nejsou náhončí firem ani otrokáři.
Dalším momentem vzdělání je ovšem skutečně jistá všeobecnost. Kdybychom se od útlého dětství věnovali jen svým sklonům, jenom tomu, co je nám příjemné, vyrostla by nás - s prominutím - zvířátka. Jako se dodnes (doufám) všeobecně uznává, že musíme činit dítěti násilí, abychom ho naučili jíst nožem a vidličkou, stejně tak se musí naučit ("nabiflovat") základní pravidla aritmetiky, zacházení s vlastním jazykem (ono mu totiž bude později bránou k pochopení toho, jak fungují jazyky cizí) ap. Pokud by si člověk - podle vašeho návrhu - v 15 letech zvolil 2-3 věci, které "chce vědět" a zbytek mě nezajímá, vyrostl by z něj někdo, jehož úroveň vzdělání by neodpovídala ani tomu, co zde bylo již tak před dvěma sty lety. Úkolem oné všeobecnosti je navíc PŘEDESTŘÍT před mladého člověka škálu možností, z nichž si poté - ale skutečně už ve zralejším věku - může vybrat. Je oblíbeným klišé, že staří jsou zkostnatělí a mladí tvůrčí: Já jsem , ale milý příteli, viděl za svou praxi tolik mladých lidí, kteří měli/měly ty nejtěžší předsudky - z nedostatku vzdělá, z neochoty se poučit, nebo třeba z nekritického přijímání něčí autority, z rodiny, a mohl bych pokračovat dál a dál
Tolik vkrátce k vašemu příspěvku
Váš
andresius

---
andresius.pise.cz

02. 10. 2020 - 15:56

lucas-strange: Děkuji za reakci. Mnou myšlené školství (to navrhované), je spíše to středoškolské. Počítám zde s tím, že ta všeobecnost by se projevovala na základních školách, kde by musela být důslednější a kvalitnější výuka. Mohl jsem to asi upřesnit. Každopádně netvrdím, že mám pravdu. Bylo to pouze jen zamyšlení.

---
lucas-strange.pise.cz

04. 10. 2020 - 20:24

zlomenymec: Podle mého laického názoru je největší zlo právě bod číslo 2. Učitelé by měli být "ti nejlepší", hlavně ti na ZŠ, měli by být motivovaní, mělo by je to bavit, měli by chtít něco předat. Často ale po pár letech přichází deziluze, vyhoření, a pak to vypadá tak, jak to mnohdy vypadá Hrozná škoda.
Ale změna by měla asi právě přicházet z peďáku, resp. s učitely, kteří učí na peďáku. Naučit učitele učit jinak...

Myslím že snad někde v Itálii mají zavedeno, že učitelé po určité době mají nařízenou změnu práce a pokud by si vydělávali míň, stát jim to dorovná. To mi přijde jako hrozně super nápad

---
zlomenymec.pise.cz

05. 10. 2020 - 11:36

andresius: Tohle je docela hezká myšlenka. Opravdu by člověk (kromě výjimečných případů, kde je opravdu k něčemu "Zrozen" a nepřipadá v úvahu, že by kdy dělal něco jiného) měl občas měnit povolání. (a třeba se pak k původnímu vrátit). Přesto mám drobnou připomínku: Ono se to "vyhoření" asi trochu přeceňuje: Většina špatných učitelů je špatná od počátku - protože neberou své povolání vážně, nebo čistě sobecky a prospěchářsky nebo z jiných důvodů. A zase ti, kteří se do svého úkolu pouštějí s enthusiasmem se nedají tak snadno odradit. Co však dokáže odradit poměrně rychle, je stupidita předpisů a jejich představitelů, to jest ředitelů (POZOR! tím NEMYSLÍM, že by všichni ředitelé byli pitomci. Mnozí lavírují mezi předpisy s neuvěřitelnou brillancí. Ale někteří to tak úplně nedokáží , a pak se ta pitomost bohužel přelévá na učitele.), a pak - bohužel - dnes i brutalita žáků, případně jejich rodičů. Tady by velmi pomohlo, kdyby školy mohly takovéto své žáky vyloučit - třeba i ze základních škol! Ať má potom takový v papírech, že nemá ani základní vzdělání - a shání si s tím místo! Pedagogické fakulty v tom podle mého mohou udělat dost málo.

---
andresius.pise.cz

05. 10. 2020 - 09:05

myfantasyworld: Problém je bod 2. Vidím to kolem sebe. Děti si dělají, co chtějí, rodiče jdou proti učitelům a učitelé pak už rezignují, protože na to nemají energii, což je pochopitelné. Děti učitelé nerespektují.
Ale je to i z druhé strany, což je ta nemotivace, dítě předmět baví/bavil by, jenže učitel to odvypráví a nijak dál to neřeší, nerozebírá, jen aby to měl hotové a mohl jet dál. Nadává atd.
Tohle je dost složité téma a ono, musely by se snažit obě strany, aby se to mohlo změnit, plus rodiče, kteří nebudou házet věci na učitele.

---
myfantasyworld.pise.cz